Już od dłuższego czasu rządzę na szosach moim Junakiem Vintage, ciesząc się wolnością easy ridera. I jeśli chcecie podobnie – jest to całkiem easy. Dowiedzcie się, co jest potrzebne, żeby ruszyć w trasę na motocyklu (poza motocyklem oczywiście).
Masz prawo jazdy kat. B? Ruszaj!
Jazda motocyklem może być bliżej, niż myślisz. Jeżeli od co najmniej trzech lat jesteś posiadaczem prawa jazdy kat. B, możesz już go prowadzić. Nie będzie to jednak na razie ścigacz ani wielki Harley. Musi spełniać poniższe warunki:
- pojemność maksymalnie 125ccm,
- maksymalna moc silnika 11kW (15KM)
- stosunek mocy do masy własnej do 0,1 kw/kg
Do tego należy także posiadać certyfikowany kask ochronny (wiatr we włosach wykluczony 🙂 ). Nie musicie odbywać dodatkowych kursów.
Oczywiście chcąc jeździć, nie rzucajcie się od razu na głęboką wodę (a raczej zatłoczoną drogę, woda w ogóle odpada 🙂 ). Zacznijcie ćwiczyć w miejscach, gdzie nie ma innych uczestników ruchu drogowego.
TIP! Zachęcam do wzięcia kilku godzin jazdy z instruktorem przed odbiorem sprzętu. Sama tak zrobiłam z obawy, że niechcący mogłabym się zatrzymać na pierwszym słupie i tak zakończyć przygodę na jednośladzie. Swojemu instruktorowi Robertowi (POLECAM W WARSZAWIE ośrodek DOLNA tel – 888500916) powiedziałam: będę przychodzić ile trzeba, aż stwierdzisz, że się nadaję na drogę. Skończyło się na 2h na placu i 2h przejażdżki Warszawa-Konstancin-Warszawa ( to ostatnie byłom moją inicjatywą, abym się czuła pewniej).
Prawo jazdy kategorii A1
Jeśli nie macie prawa jazdy kat. B lub macie je poniżej 3 lat, musicie zdobyć uprawnienia do prowadzenia motocykla. Jest to prawo jazdy kat. A, A1 lub A2. Czym się różnią?
Kat. A dotyczy wszystkich motocykli, skuterów, motorowerów i lekkich czterokołowców. A1 tego samego rodzaju maszyn, jakie możecie prowadzić, mając prawo jazdy kat. B. A2 obejmuje za to motocykle o mocy do 47,59 KM i stosunku mocy do masy max.0,2 kW (0,27 KM)/kg.
Ważny jest także Wasz wiek. Dla A1 musicie mieć skończone 16 lat, dla A2 18 lat. Żeby móc starać się o A należy przekroczyć 24 rok życia, lub 20 lat jeśli od 2 lat mieliście prawo jazdy kat. A2.
Sprawy urzędowe
Pierwszym krokiem na drodze do zdobycia uprawnień, dzięki którym będziecie mogli zostać motorowymi królami szos, jest zdobycie dokumentu PPK (Profilu Kandydata na Kierowcę). Wniosek pobierzecie stąd (zakładka Co musisz przygotować).
Żeby go złożyć, musicie mieć ze sobą dowód osobisty, zdjęcie o wymiarach 35mm x 45 mm i wynik badania lekarskiego. Badania przeprowadzają lekarze z odpowiednimi uprawnieniami w Ośrodkach Medycyny Pracy i zapłacicie za nie ok. 200 zł. Z tym wszystkim zgłoście się do wydziału komunikacji swojego urzędu.
Kurs nauki jazdy
Teraz pora na to, żeby nauczyć się jeździć. Kurs w szkole nauki jazdy trwa 50 godzin (30 godzin teorii i 20 godzin praktyki). Zaczynacie od teorii, co zajmie Wam od 2 do 4 tygodni. Dopiero po zdaniu wewnętrznego egzaminu teoretycznego, pozwolą Wam wsiąść na motocykl:). Oczywiście część praktyczna także kończy się wewnętrznym egzaminem, który jest furtką do oficjalnego egzaminu.
Cena kursu jest zależna od miejsca, gdzie mieszkacie oraz tego, o które uprawnienia się staracie. Przeciętnie będzie to wydatek od ok. 1800 tys. zł.
Egzamin na prawo jazdy kat. A
Pora na chwilę prawdy – egzamin w Waszym Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego. Najpierw musicie zdać teorię, czyli odpowiedzieć na 20 pytań z wiedzy podstawowej i 12 specjalistycznej dotyczącej poszczególnych kategorii. Egzamin ma charakter testu, a przygotować się do niego możecie z pomocą szkoły nauki jazdy, materiałów z sieci lub np. przeznaczonych do tego aplikacji mobilnych.
Egzamin praktyczny zaczyna się na placu manewrowym. Będziecie musieli potrafić sprawdzić stan techniczny pojazdu oraz pięć razy przejechać po łukach w kształcie cyfry 8. Czeka Was jeszcze slalom wolny, przejazdy między bramkami czy szybki slalom. Następnie egzaminator sprawdzi, czy jesteście gotowi na miasto i miasto na Was 🙂
Koszt egzaminu w jest stały i wynosi w 2020 roku 210 zł.
Poczujcie wolność
Gotowi na motocyklowe wyzwanie? Uwierzcie mi, żadne cztery kółka nie zastąpią uczucia nieskrępowanej wolności (no może skrępowanej jedynie przepisami ruchu drogowego 🙂 ), jaką daje jazda na jednośladzie. To zdecydowanie mój ulubiony sposób przemieszczania się, dający solidną dawkę adrenaliny – mój ulubiony narkotyk.
Tak więc szykujcie się do egzaminu, a jeśli macie prawo jazdy kat.B, rozejrzyjcie się za jakimś fajnym motocyklem do 125ccm to polecam Junaka M12 Vintage o którym już wcześniej pisałam. Będzie zupełnie wystarczający, by poczuć radość podróżowania na dwóch kółkach. Jeżeli jednak zapragniecie poczuć pod sobą więcej mocy – zawsze możecie zrobić prawo jazdy kat. A., tak jak ja już niedługo (na pewno o tym z radością napiszę, gotowa na dłuższe i nieco szybsze ekspedycje 🙂 ).
A co do Junaka, w szczególności modelu, który posiadam! Na Facebooku jest kilka fajnych grup zrzeszających miłośników M12 Vintage w Warszawie i w Polsce. Tu wymieniamy się doświadczeniami, chwalimy zmianami wersji podstawowych motocylka i umawiamy na wspólne tripy! Junakowych wariatów jest masa, a ci wariaci działają i trzymają się razem. LWG
O całym procesie mojego przygotowania do uzyskania prawa jazdy kat. A na motocykl będziecie mogli śledzić na instagramie @szpilkiwplecaku
Zapisz się do NEWSLETTERA. Jesteś tutaj nieprzypadkowo! Myślę, że możesz znaleźć tutaj jeszcze więcej ciekawych treści. Dla subskrybentów przewidziałam unikatowe materiały 🙂